Ook jouw debuut maakt een kans

Ook jouw debuut maakt een kans

29 april 2015

Kale muren, een raam zonder uitzicht, rijen stoelen achter lessenaars op een oplopende vloer. Ik geef een lezing over de relatie tussen uitgeven en schrijven. In weerwil van de omgeving is het publiek enthousiast en niet te bescheiden om vragen te stellen. Naast een paar medewerkers van de bibliotheek en de plaatselijke boekwinkel zitten er alleen schrijvers voor me. De opmerkingen en vragen gaan vooral over het ambacht zelf. Ik geef voorbeelden uit mijn praktijk, van schrijvers waar ik mee gewerkt heb, auteurs als Koos van Zomeren, Maarten ’t Hart, Anna Enquist, of Arthur Japin.

Op een gegeven moment veranderen de reacties van aard. Dat schrijven? Ach, dat lukt uiteindelijk vast wel, maar dan? Al die uitgeversverhalen over inhoud en vorm, schrijvers en teksten, is dat niet het halve verhaal? Ineens roept iemand getergd: ‘En de marketing dan?!’

 

Ik ben uitgever, geen marketeer, maar werk altijd nauw samen met marketing medewerkers. Ik durf er dus iets over te zeggen. Het budget voor de lancering van een boek is altijd te laag. Onvergelijkbaar met de bedragen die worden uitgegeven in de filmwereld, of andere commerciële branches. Dat geldt zeker voor debuten, ook voor het jouwe! En toch wil dat niet zeggen dat je boek geen publiek zal bereiken. Er zijn successen behaald zonder geldverslindende marketing campagnes. Toen wij de eerste oplage bepaalden van ‘Het pauperparadijs’, van Suzanna Jansen aarzelden de collega’s van marketing en verkoop. Door een krachtig betoog van de uitgever werd hij vastgesteld op 2.000 exemplaren. Geld voor promotie? Was er niet. Inmiddels zijn er meer dan 180.000 exemplaren verkocht. In 1997 publiceerde De Arbeiderspers ‘De zwarte met het witte hart’, van Arthur Japin. Oplage: 3.500. Daarmee toonde de toenmalige uitgever dat hij potentie zag. Maar geld voor publiciteit? Nee, dat was er eigenlijk niet. We zijn 300.000 exemplaren verder en deze titel loopt nog altijd door. Ieder schrijverschap begint met een boek. Ieder succes begint met het eerste exemplaar en de eerste lezer. Ook jouw debuut maakt een kans. Het werd stil in het zaaltje. Er werd gedroomd.

Deze column verscheen eerder in Schrijven Magazine

Uitgeverij Magonia

Een uitgeverij voor boeken van kwaliteit

Onlangs verschenen: ‘Laserbundel’, dichtbundel van Oscar Tops, ‘Freek en de mierenkonigin’ van Marjolein de Craen en ‘De weeromstuit’ van Miguel Declercq.

Publicatieoverzicht

Mijn aanbod

Ik bied redactionele hulp voor iedere schrijver